Ελληνικές ταινίες της περιόδου 1940-1950

 

Σ’ αυτές τις ταινίες, που έχουν αποκτήσει πλέον σπουδαία ιστορική αξία κι απευθύνονται σε περιορισμένο κοινό, δεν υπάρχουν δωσίλογοι, οπλατζήδες, τάγματα ασφαλείας, εξορίες και πρησμένα πτώματα σε καρότσια, ενώ όπου υπάρχουν ήρωες της Εθνικής Αντίστασης προέρχονται από τα ασύντακτα κλιμάκια του εθνικού στρατού. Αργότερα στην περίοδο του εμφυλίου μπορεί το αδελφικό αίμα να πότιζε κυρίως την ελληνική ύπαιθρο, η Τέχνη όμως δε σταμάτησε αφού τακτικά στα μεγάλα αστικά κέντρα λάμβαναν χώρα θεατρικές παραστάσεις, εκδηλώσεις, προβολές ταινιών με σχεδόν μηδενική αναφορά στην καθημερινή πολεμική πραγματικότητα.

Τυπος

Θα χρειαστεί να περάσουν αρκετά χρόνια ώστε να γυριστούν πολεμικά έργα που να δοξάζουν το έπος του ’40 και την Εθνική Αντίσταση κι άλλα τόσα που ν’ αναφέρονται στον εμφύλιο.
Οι διάλογοι μεταξύ δύο ερωτευμένων εκείνης της περιόδου θα ξένιζαν τη σημερινή νεολαία, τα φιλιά στα χείλη σπανίζουν, ενώ απόντος σκριπτ(;) λάθη γίνονται. Επίσης παρατηρήσαμε σχεδόν πλήρη απουσία υπέρβαρων ανθρώπων και…φαλακρών νέων. Ανεξαρτήτως παντελής ελλείψης σημερινού αντίκτυπου στις κοινωνικές (και κυρίως ερωτικές) συμπεριφορές, με τέτοιες ταινίες ταξιδεύουμε σε άλλες εποχές και παρατηρούμε την  αλλαγή στη ρυμοτομία και την αλλοίωση του φυσικού περιβάλλοντος των πόλεων.
Ας δούμε μερικές με κάπως εύθυμο τόνο, χρονολογικά.

1.Η φωνη της καρδιας (1943)

Ένας εξηντάχρονος αποφυλακισμένος (Αιμίλιος Βεάκης) αναζητεί τη δεκαπεντάχρονη κόρη του, που διατηρεί «σχέση» με τον κλαρινογαμπρό Δημήτρη Χορν, υποπτεύεται μία κοπελίτσα (Καίτη Πάνου) που σουλατσάρει στο μαγαζί του (όπου όλοι οι πελάτες κάθονται στον..ήλιο) κι αντί να τη ρωτήσει πως λένε τη μητέρα της για να οδηγηθεί στη λύση, βασανίζεται στις σκέψεις.
Χορός, βόλτες με πολυτελέστατα αμάξια εποχής, βερμούτ «σαρπράιζ πάρτυ» πικρίες και χαρές μιας μικρής ελίτ της τότε εποχής.
Εμφανίζονται κι άλλοι ηθοποιοί που έγιναν διάσημοι τα επόμενα χρόνια, όπως η εννιάχρονη Σμαρούλα Γιούλη, ο αγνώριστος Παντελής Ζερβός σε μία σκηνή στην αρχή, η Νίτσα Τσαγανέα και ο «πρόστυχος» όπως αποκαλείται δύο φορές στην ταινία, Λάμπρος Κωνσταντάρας τόσο αδύνατος όσο ποτέ.
Τον Μάη του 1943 πάνω από 100.000 αθηναίοι πλήρωσαν εισιτήριο για να δουν την ταινία στους κινηματογράφους Ρεξ και Έσπερος.
Σκηνοθεσία και σενάριο: Δημήτρης Ιωαννόπουλος

http://streamcloud.eu/1o8b9uuhe5s8/H_Fwni_tis_Kardias.mkv.html

 

2. Χειροκροτήματα (1944)

Το πρώτο «Ελλάδα έχεις ταλέντο» στην τηλεόραση είναι γεγονός, Η γλυκύτατη Νόρα αναδικνύεται νικήτρια με τη μία και μοναδική ψήφο του πιανίστα-παρουσιαστή και περιοδεύουν μαζί σε όλη τη χώρα.
Ευφυέστατη η σκηνή όπου ο Αττίκ, ο οποίος γράφει όλη τη μουσική της ταινίας, κοιτάζει έξω από το παράθυρο και φαντάζεται τα πέντε καλώδια στους στύλους της (μετέπειτα) ΔΕΗ σα γραμμές πενταγράμμου και τα πουλία πάνω σ’ αυτά σα νότες, συνθέτοντας ετσι τη μελωδία που μέρες έψαχνε.
Το «unhappy» end μας προκαλεί ερωτήματα για το αν η Νόρα είναι ο ηθικός αυτουργός ενός θανάτου που προήλθε από δική της υπαιτιότητα.
Πρωταγωνιστούν: Αττίκ, Χορν Δημήτρης, Λακάζ Λινέτ, Σταυροπούλου Τζένη, Βλαχόπουλος Νίκος, Θηβαίου Μαρίνα, Σπαθόπουλος Κίμων, Φούντας Γιώργος, Κοντογιάννης Βελισσάριος, Ζαμάνος Χ., Δελούδη Μπέμπα, Ευαγγελίου Βάνα, Αλεξανδράκης Αλέκος, Φλερύ Γιάννης κ.α.
Σκηνοθεσία και σενάριο: Τζαβέλλας Γιώργος.

 

3. Διπλή Θυσία (1945)

Η μισή ταινία ανήκει στη δεκαετία του ’40 γνωστή τότε ως «Σιωπηλή σύρραξις». Η υπόλοιπη γυρίστηκε χρόνια μετά. Εικάζουμε ότι το αρχικό φιλμ ή λογοκρίθηκε λόγω της πρωταγωνίστριας Καίτης Ντιριντάουα που διώχθηκε για πολιτικούς λόγους, ή χάθηκε, ή υπέστη φθορά.
Δύο φίλοι στρατιωτικοί διεκδικούν την ίδια γυναίκα. Ο Γιώργος (Ραφαήλ Ντενόγιας) που πολέμησε στην ταξιαρχία του Ρίμινι και ο Πέτρος (Γιάννης Χριστοδούλου) που αφήνεται να εννοηθεί ότι εκτελέστηκε αργότερα ως κομμουνιστής. Και σ’ αυτή την ταινία πατέρας (Γιώργος) ψάχνει την κόρη του είκοσι χρόνια μετά.
«Διαχρονικότατος» στην αρχή της ταινίας και ο διάλογος της κοπέλας με τον αρραβωνιαστικό της:
– Και πόσο καιρό θα κάνεις;
– Δυο χρόνια.
– Δυο χρόνια…
– Τι να κάνω, το στρατιωτικό είναι στρατιωτικό. ‘Η μήπως θα ήθελες να μην πάω;
– Και πώς θα σε παντρευόμουν; Ένας άντρας που δεν πάει στρατιώτης δεν είναι άντρας…
Παίζουν επίσης Κούλης Στολίγκας, Ηρώ Χαντά καθώς και ο Νίκος Μηλιάδης με τον σαραντάχρονο Βασίλη Αυλωνίτη.
Η σκηνή με την ανεπιθύμητη (ή επιθυμητή-αναλόγως τα γούστα) τριχοφυΐα στις μασχάλες της κοπέλας με μαγιό εποχής θα τάϊζε τα τωρινά μεσημεριανάδικα για εβδομάδες.
Σκηνοθεσία και σενάριο: Γιάννης Χριστοδούλου.

 

4. Ραγισμένες καρδιές (1945)

Ο διάσημος βιολιστής Μάριος (που όντως στην πραγματικότητα κατέχει το όργανο, όχι σα μερικούς ηθοποιούς εποχής που «γαργαλάνε» τις χορδές) γυρνώντας από τον πόλεμο της Αλβανίας, όπου είχε πιαστεί αιχμάλωτος, βλέπει την αγαπημένη του Λουίζα αρραβωνιασμένη με τον ευκατάστατο φίλο του Άλκη, αφήνοντάς μας με την απορία αν ο τελευταίος απέφυγε την επιστράτευση, θυμίζοντας το σύνθημα σε τοίχο «φυλάτε εσείς τα συνορά να φυλάμε εμείς τις γυναίκες σας».
Το άλλο ζευγάρι που κλέβει την παράσταση είναι η…Γενοβέφα και ο Φραγκίσκος Μανέλλης, φτυστός ο Σωτήρης Καλυβάτσης.
Στέλλα Γκρέκα, Λάμπρος Κωνσταντάρας, Ντίνος Βαλέντης, Αγγελος Λάμπρου, Φραγκίσκος Μανέλλης, Αλέκος Λειβαδίτης, Λίλυ Μακ κ.α.
Σκηνοθεσία και σενάριο: Ορέστης Λάσκος. (Ο ίδιος τη χαρακτήρισε ως τη μεγαλύτερη αποτυχία του).
(Σημ. Η Γενοβέφα είναι κατσίκα!)

http://streamcloud.eu/1i7lejq55mhc/RAGISMENES_KARDIES__1945_.mp4.html

 

5. Η Ανθοπώλις Των Αθηνών (1945)

Η ταινία ξεκινά με όμορφα πλάνα από την ιστορική Αθήνα. Ένας φοιτητής ιατρικής καταβάλει ενοίκια ενός έτους χωρίς να δει το δωμάτιο, στο οποίο εισβάλλει μία κοπέλα που πουλάει λουλούδια κι ερωτεύονται μέχρι που αποφυλακίζεται ο πρώην. Σουρεαλιστικό μπλέξιμο και η σκηνή όπου ο φοιτητής διασκεδάζει σε κέντρο με παντρεμένη και η λουλουδού που τον παράτησε τη μέρα του γάμου τούς ενημερώνει ότι μπουκάρει ο σύζυγος!
Μπελίνι Νάντια, Βεάκης Αιμίλιος, Μαυρέας Κυριάκος, Ευθυμίου Νίκος, Παρίτση Καίτη, Μπέλλα Σμαρώ, Σιδηρόπουλος Σώτος κ.α. Επίσης αναζητείται (δύσκολο να είναι μοντάζ) ο ηθοποιός που μιμείται τέλεια τον Τσάρλυ Τσάπλιν .
Σκηνοθεσία και σενάριο: Παπαδαντωνάκης Τόνις.

 

6. Αδούλωτοι σκλάβοι (1946)

Ευρηματικότατος τίτλος για την εποχή, θα μπορούσε να ήταν ελληνόφωνη ροκ μπάντα των 80s. Μια παρέα νέων καλλιτεχνών εντάσσεται στην Εθνική Αντίσταση.
Σκηνές με πεινασμένους, με πτώματα σε καρότσια, με αναγραφές συνθημάτων σε τοίχους, με μπλόκα, με ενέδρες ανταρτών.
Ο γείτονας-καταδότης έχει…ορεξούλες αλλά ευτυχώς τις περισσότερες φορές στις ταινίες πάντα υπάρχει ένα εύκαιρο μπουκάλι, τασάκι, κοτρώνι που προσγειώνεται στο κεφάλι του επίδοξου βιαστή.
Ο Μάριος Πλωρίτης άρχισε να σκηνοθετεί την ταινία, αλλά σταμάτησε, επειδή φοβόταν το ενδεχόμενο αποτυχίας. Την ολοκλήρωσε ο Βίων Παπαμιχάλης. Είναι η πρώτη εμφάνιση στον κινηματογράφο για την Έλλη Λαμπέτη και τον Ζώρα Τσάπελη. Και η πρώτη ταινία για την οποία έγραψε μουσική ο Μάνος Χατζιδάκις.
Παίζουν ακόμα Γιώργος Γαλανός , Αρετή Παπούλια , Βασίλης Κανάκης , Βιβή Στεργιοπούλου , Νίκος Φιλιππόπουλος , Εύα Πάλμερ κ.α.
Σκηνοθεσία και σενάριο: Βίων Παπαμιχάλης

http://streamcloud.eu/c7uewy61g6df/__________________________________1946.avi.html

 

7. Καταδρομή στο Αιγαίον (1946)

Ταινία δράσης, αφού από την πρώτη σκηνή γερμανοί με τον έλληνα συνεργάτη, (ο οποίος τσεπώνει και το κολιεδάκι της κυρίας) μπουκάρουν σε σπίτι για να συλλάβουν τον αντιστασιακό Λάμπρο Κωνσταντάρα, που αρχίζει σιγά σιγά να «καρδαμώνει». Ναυμαχίες κι έρωτες συνθέτουν το φιλμ με την επίθεση στις φυλακές για απελευθέρωση των ελλήνων κρατουμένων να μας θυμίζει λίγο αληθινό γεγονός της Εθνικής Αντίστασης στη Λειβαδιά και κατόπιν (μετά την απελευθέρωση) στις φυλακές της Σπάρτης και του Γυθείου. Ακόμα γίνεται και μία αναφορά στον κατοχικό πρωθυπουργό Γεώργιο Τσολάκογλου.
Εναλλακτικός τίτλος «Καταδρομή».
Εμαφανίζονται επίσης: Λακάζ Ζινέτ, Χατζηαργύρη Ελένη, Κατράκης Μάνος, Αποστολίδης Γιάννης, Φούντας Γιώργος, Νέζερ Χριστόφορος κ.α.
«Guest star» το υποβρύχιο Παπανικολής.
Σκηνοθεσία και σενάριο: Καραγάτσης Μιχάλης. (Η πρώτη και τελευταία κινηματογραφική του απόπειρα.)

http://streamcloud.eu/s44rku0qignp/KATADROMI_STO_AIGAION_1946.mp4.html
8. Μαρίνα (1947)

Η ταινία μας προειδοποιεί ότι η υπόθεσις και τα πρόσωπα του έργου είναι εντελώς φανταστικά. Ευτυχώς γιατί ποιός μπορούσε να φανταστεί έναν έλληνα πατέρα να μαζεύει την κόρη του από την Τρούμπα και να την νοικοκυρεύει…
Στην ταινία βλέπουμε επίσης και το παραδοσιακό ελληνικό «ταβερνόξυλο» με τις αθάνατες καρεκλιές και την «όρθια κιθάρα» που κανένα ξένο φιλμ δεν κατάφερε επιτυχώς να μιμηθεί.
Αλήθεια, σε ποιό σημερινό σπίτι πέφτει σύσσωμη η φαμίλια από τις 10.15 το βράδυ;
Το νησί της ταινίας είναι η Ύδρα.
Στέλλα Γκρέκα, Λάμπρος Κωνσταντάρας, Περικλής Χρηστοφορίδης κ.α.
Σκηνοθεσία: Αλέκος Σακελλάριος.
Σενάριο: Αλέκος Σακελλάριος και Χρήστος Γιαννακόπουλος.

 

9. Άννα Ροδίτη (1948)

Από την ´Υδρα πάμε στη Ρόδο, όπου εν έτη 1943 ιταλοκρατείται. Ο υποπλοίαρχος Άρης Γαλανός παίρνει τη θέση ενός ιταλού αξιωματικού, βοηθάει τους ντόπιους και την πατρίδα του κι ερωτεύεται την Άννα που έχει προσχωρήσει στην Αντίσταση. Ποτέ δε χλευάζουμε τις «νεκραναστάσεις» εκείνης της δεκαετίας. Υπήρξαν αμέτρητες ιστορίες με ξεγραμμένους φαντάρους, αντάρτες, απλούς πολίτες που επέστρεψαν σπίτια τους σαν τα φαντάσματα.
Η ταινία παίχτηκε στις αίθουσες το 1948, ενώ την προηγούμενη χρονιά έγινε η ένωση των Δωδεκανήσων με σχετικές αναφορές.
Ατάκα ταινίας: «Ένας φασίστας δεν κουράζεται ποτέ σινιορίνα…»
Εμφανίζονται: Καίτη Πάνου, Λάμπρος Κωνσταντάρας, Γιάννης Πρινέας, Πέρσα Βλάχου κ.α.Σκηνοθεσία: Μιχαήλ Γαζιάδης, Παναγιώτης Φιλίππου.
Σενάριο:Βασίλης Σπυρόπουλος, Πάνος Παπαδούκας, Γεώργιος Ασημακόπουλος.

 

 

10. Χαμένοι Άγγελοι (1948)

Ο Χρήστος Τσαγανέας, που έχει πλάι του στην ταινία την Ειρήνη Παππά (πρώτη εμφάνιση) παίζει τον πρώτο έμπορο ναρκωτικών στον ελληνικό κινηματογράφο και η δεκατετράχρονη Έλλη (Σμαρούλα Γιούλη) το πρώτο βαποράκι για χάρη της άρρωστης μητέρας της. Ο λούμπεν πατριός της δολοφονείται με…χαρτοκόπτη και οι υποψίες πέφτουν στην ανήλικη Έλλη η οποία μάλιστα έχει και σχέση με τον Νίκο Καζή, ο οποίος φλερτάρεται από την Παππά. Η κάθαρσις θα έρθει στο δικαστήριο.
Άλλοι ηθοποιοί: Άννα Χριστοφορίδου , Μίμης Φωτόπουλος , Περικλής Χριστοφορίδης, Νίκος Φέρμας κ.α.
Η ταινία έκοψε 107.508 εισιτήρια.
Σκηνοθεσία και σενάριο: Νίκος Τσιφόρος.

http://streamcloud.eu/59es3h8zch96/xamenoi_aggeloi_1948.avi.html

 

11. Εκατό Χιλιάδες Λίρες (Γαμπροί με δόσεις) (1948)

Μία κωμική ταινία γυρίστηκε εκείνη τη χρονιά μέσα στο δράμα του εμφυλίου κι έκοψε 35.784 εισιτήρια σε Αθήνα και Πειραιά.
Μια όμορφη κοπέλα επιστρέφει από την Αυστραλία κι αρχίζει να πολιορκείται από υποψήφιους γαμπρούς που σφετερίζονται την περιουσία της. Για να δούμε ποιόν θα διαλέξει…
Την παράσταση κλέβει στο ντεπούτο του ο αξέχαστος Αγκόπ με το μοναδικό θεατρικό του στυλ και τα χτενισμένα του φρύδια.
– Έτσι και καταφέρω να την παντρευτώ παίρνεις τα έξοδα και 5.000 λίρες.
– Και τι να τις κάνω τόσες παράδες;
– Φάτες σάμαλι.
Highlights οι αγώνες τένις.
Εμφανίζονται: Αλέκος Λειβαδίτης, Μίμης Φωτόπουλος, Ντίνος Ηλιόπουλος (η πρώτη του ταινία, σπούδαζε τότε στη δραματική σχολή) Καίτη Πάνου, Αγκόπ κ.α..
Σκηνοθεσία: Αλέκος Λειβαδίτης
Σενάριο: Νίκος Τσιφόρος

https://openload.co/f/H6U5i6mZ2gY/1948_-_100.000_LIRES.avi

 

12.Οι Γερμανοί ξανάρχονται (1948)

Για πολλούς η καλύτερη τανία της δεκαετίας (και όχι μόνο) που τη ξαναθυμηθήκαμε από την υπογραφή του πρώτου μνημονίου και μετά.
Ένας καθημερινός πολίτης κουρασμένος κι αγανακτισμένος από τα εμφύλια πάθη «εύχεται» να επέστρεφαν οι γερμανοί για να εκτιμήσει ο λαός την Ελευθερία που τώρα έχει και δε μπορεί να χαρεί. Αξεπέραστη η φυσικότητα του Λογοθετίδη, ενώ είναι η πρώτη φορά που σε τόσο παλιά ταινία παρακολουθούμε στην οθόνη διαφώτιση (από τον κομμουνιστή Μίμη Φωτόπουλο). Τελικά αν δε βλέπαμε αυτή τη φωτογραφία δε θα πιστεύαμε ότι η Γεωργία Βασιλειάδου υπήρξε νέα..
Ηθοποιοί: Βασίλης Λογοθετίδης , Νίτσα Τσαγανέα , Ίλυα Λιβυκού, Μαρίνα Σμυρνάκη , Ώρα Βάζα , Γεωργία Βασιλειάδου , Ντίνος Δημόπουλος , Λαυρέντης Διανέλλος , Βαγγέλης Πρωτόπαππας , Λουκιανός Ροζάν , Μίμης Φωτόπουλος , Θεόφιλος Ασημακόπουλος κ.α.
Σκηνοθεσία: Αλέκος Σακελλάριος.
Σενάριο: Αλέκος Σακελλάριος και Χρήστος Γιαννακόπουλος.

 

Το έργο ανέβηκε στο σανίδι, πιστό στο πρωτότυπο με γνωστούς ηθοποιούς (Γιάννης Μιχαλόπουλος, Βασίλης Τσιβιλίκας, Βίνα Ασίκη, Λευτέρης Ελευθεριάδης, Ορφέας Ζάχος, Δημήτρης Καλλιβωκάς, Γιάννης Μαλούχος κ.α.) παραγωγής 1977. με τον ίδιο τον Αλέκο Σακελλάριο στον πρόλογο.

13. Δύο Κόσμοι (1949)

Ο φόνος ενός ανθρώπου του υποκόσμου, του Τάκη Κατρίδη, οδηγεί στο εδώλιο του κατηγορουμένου τη Μάρθα, μια νέα κοπέλα που ήταν ερωτευμένη μαζί του, καθώς και τον πατέρα της, τον μαστρο-Γιάννη. Καθένας ξεχωριστά υποστηρίζει την ενοχή του, με πλήρη αυταπάρνηση, ώστε να μην πάει ο άλλος φυλακή.
Ηθοποιοί: Ίντα Χριστινάκη (Μάρθα Κατρίδη) , Νίκος Τζόγιας (Τάκης Κατρίδης) , Αλέκος Αλεξανδράκης (Γιώργος) , Σπύρος Πατρίκιος (Γιάννης) , Κώστας Παπαγεωργίου (I) , Λέλα Πατρικίου (Μαργαρίτα) κ.α.
Σκηνοθεσία: Ιάσων Νόβακ, Γιάννης Φιλίππου.
Σενάριο: Αντώνης Ζερβός, Γιάννης Φιλίππου.
Μουσική σύνθεση: Μάνος Χατζιδάκις.

http://streamcloud.eu/b08cqt3m8vy2/duo_kosmoi__1949_.mp4.html

 

14. Τελευταία Απόστολή (1949)

Η ταινία ξεκινά με μια δολοφονία. Η Μαρία (Σμαρούλα Γιούλη) αδείαζει ένα πιστόλι…επτά σφαιρών από μισό μέτρο στη μητέρα της (Μιράντα Μυράτ), η οποία ζει (!) ενώ δεν της φτάνει σφαίρα για ν’ αυτοκτονήσει! Για να κατανοήσουμε την πράξη της γυρνάμε τον χρόνο στην περίοδο 1941-1943 όπου ο πατέρας της (Βασίλης Διαμαντόπουλος) φεύγει για την Αίγυπτο για να προσφέρει τις υπηρεσίες του στην πατρίδα και η μάνα της συνάπτει ερωτικη σχέση με γερμανό λοχαγό.
Στην ταινία βλέπουμε και δύο σύνηθισμένα φαινόμενα της κατοχής, την επίταξη (κυρίως μεγάλων κι άνετων) σπιτιών, όπου από τη μια μέρα στην άλλη, με ένα χαρτί, έβλεπες να κοιμάται στο κρεβάτι σου γερμανός στρατιώτης καθώς και τις αντιστασιακές υποομάδες αποτελούμενες από έφηβους που πρόσφεραν σπουδαίο έργο στη συλλογή πληροφοριών.
Επίσης η προδοσία της μάνας ενόχλησε το καθεστώς της εποχής, η ταινία σταμάτησε τις προβολές που είχαν ξεκινήσει στους κινηματογράφους, οι οποίες συνεχίστηκαν όταν η εθνικότητα της άλλαξε κι από ελληνίδα έγινε ουγγαρέζα.
Σμαρούλα Γιούλη, Βασίλη Διαμαντόπουλο, Μιράντα Μυράτ (η καρτέλα με τα ονόματά τους απουσιάζει στην αρχή) κ.α.
Σκηνοθεσία και σενάριο: Νίκος Τσιφόρος
Πρώτη συμμετοχή ελληνικής ταινίας στο διαγωνιστικό τμήμα του Φεστιβάλ Κανών.

http://streamcloud.eu/fbd8prt0kbek/TELEYTAIA_APOSTOLI_1949.mp4.html

15. Ο Μεθύστακας (1949)

Ο αποτυχημένος τσαγκάρης Χαράλαμπος χάνει τον γιο του στον πόλεμο της Αλβανίας και καταλήγει να περιφέρεται μεθυσμένος στα σοκάκια της Πλάκας, όπου κατοικεί μαζί με την κόρη του, η οποία αναγκάζεται να εργαστεί για να ζήσει και τον πατέρα της και τη γιαγιά της.
Μεγάλη εμπορική ταινία που έκοψε πάνω από 300.000 εισιτήρια και με τον σπουδαίο ρόλο του Ορέστη Μακρή που πέρασε στην ιστορία όχι μόνο ως ένας εκπληκτικός θεατρίνος, αλλά και ως ο μοναδικος «κρασομπεκρής» που απαντά σε ότι τον ρωτάνε έχοντας πλήρη επίγνωση των πράξεών του. Αμφιβάλουμε αν θα τα κατάφερνε σήμερα με τις «μπόμπες» που σερβίρονται…
Ορέστης Μακρής, Δημήτρης Χορν, Μπίλλη Κωνσταντοπούλου, Αθανασία Μουστάκα, Κάτια Λίντα, Μαρία Γιαννακοπούλου, Νίκος Βλαχόπουλος, Άννα Κυριακού, Θανάσης Τζενεράλης, Νίκος Ρίζος κ.α.
Σκηνοθεσία και σενάριο: Γιώργος Τζαβέλλας

http://streamcloud.eu/9dl2h9rggky0/O_ME8YSTAKAS__1950_.mkv.html

 

16.Διαγωγή Μηδέν – (1949)

Ουδεμία σχέση με την ταινία «Κολωνάκι διαγωγή μηδέν» του 1967. Στο πρώτο πεντάλεπτο το σκορ είναι κιθάρα – τζουράς 1-0. Ο δάσκαλος την «πέφτει» στη μαθήτρια-κόρη προέδρου (που αγαπιέται με τον κλασσικό γόη της δεκαετίας του ’40 Λάμπρο Κωνσταντάρα) το χωριό ξεσηκώνεται με τσουγκράνες…ταψιά και τενεκέδες και κυριολεκτικά ο δάσκαλος εκδιώχνεται σηκωτός, μέχρι που τη λύση δίνει ο βουλευτής Επαμεινώντας…Ρουσφέτης.
Εμφανίζονται: Έλλη Λαμπέτη, Λάμπρος Κωνσταντάρας, Ντίνος Ηλιόπουλος, Σπύρος Πετράκος, Φραγκίσκος Μανέλλης, Δήμος Σταρένιος, Λάλας Ιακωβίδης, Λέλα Πατρικίου, Σπύρος Πατρίκιος κ.α.
Σκηνοθεσία: Γιάννης Φιλίππου και Μιχάλης Γαζιάδης.
Σενάριο: Δημήτρης Γιαννουκάκης.

http://streamcloud.eu/bhxbi0ppttky/DIAGWGH_MHDEN.avi.html

 

17.Ο Κόκκινος Bράχος (1949)

Έργο βασισμένο στο μυθιστόρημα του Γρηγορίου Ξενόπουλου.
Ζάκυνθος 1883. Ο Άγγελος πηγαίνει για διακοπές στο νησί κι επιθυμεί ερωτικά τη ξαδέλφη του που είχε να δει χρόνια κι αυτή ανταποκρίνεται έξι μήνες μετά, όταν ο δεσπότης εγκρίνει γάμους συγγενών κι αφού ο Άγγελος επιστρέφει στην πρωτεύουσα. Κάπως δε μας «καθεται» καλά το concept με τα σημερινά δεδομένα, αλλά τέλος πάντων, συνέβαιναν τότε…
Ο Λυκούργος Καλλέργης είναι γιός του Σταύρου Καλλέργη ενός από τους διοργανωτές της πρώτης εργατικής πρωτομαγιάς στη χώρα μας, όπου για αυτή του τη δράση συνελλήφθηκε και φυλακίστηκε για λίγο καιρό.

– Έχετε κι εδώ κακοκαιρίες;
– Ου, όταν πιάσουν οι βροχές κλεινόμαστε μέσα μερόνυχτα. Και ‘κείνος ο αέρας..Καθώς ακούω πέρα τη θάλασσα να μουγκρίζει και τραντάζεται το σπίτι θαρρείς από σεισμό.
Τέσσερα χρόνια μετά το πέρας της ταινίας, αυτός ο προφητικός διάλογος θα γίνει εφιάλτης για τους κατοίκους των επτανήσων, αφού οι σεισμοί του Ιουνίου του 1953 προξένησαν εκατοντάδες νεκρούς και καταστροφές σε 33.300 σπίτια μόνο στη Ζάκυνθο. Χαρακτηρίζονται οι καταστροφικότεροι σεισμοί στην ιστορία της νεότερης Ελλάδας.
Αναζητείται η σημερινή κορασίδα που απλά να μπορεί να διαβάσει τα λόγια της Φωτεινής: «Mα αν τύχει κι αγαπήσω μια φορά θα είναι η πρώτη κι η τελευταία»…
Η ταινία έκοψε 78.477 εισιτήρια.
Ηθοποιοί: Ίντα Χριστινάκη , Λυκούργος Καλλέργης , Θόδωρος Μορίδης , Μαρίκα Ανθοπούλου , Λυδία Στεφανίδου , Τζένη Ρουσσέα , Μαρία Φωκά , Σταύρος Κουτρουπής , Κούλα Ευστρατοπούλου , Μαρία Μαρσέλου , Μαρίνα Εμμανουήλ , Στέφανος Φωτιάδης
Σκηνοθεσία και σενάριο: Γρηγόρης Γρηγορίου

 

18. Οι απάχηδες των Αθηνών (1950)

Το έργο μας περιγράφει τις κωμικές κι ερωτικές ιστορίες ενός απάχη (μάγκα) στην παλαιά Αθήνα.
Γίνεται μνεία στην οργάνωση Ε.Ο.Ξ (Εθνική Οργάνωση Ξεροσφύρι) που εικάζουμε ότι θα είχε τα περισσότερα μέλη σε όλη την Επικράτεια ανεξαρτήτως πολιτικών πεποιθήσεων.
(Σ’αυτό το ταβερνόξυλο η κιθάρα δυστυχώς δεν τη γλυτώνει…)
Πρωταγωνιστούν: Άννα Καλουτά, Λάμπρος Κωνσταντάρας, Φραγκίσκος Μανέλλης, Μίμης Φωτόπουλος, Λυδία Στεφανίδου, Ντίνος Ηλιόπουλος, Γιάννης Πρινέας, Μαρίκα Μαντινείου, Αιμίλιος Βεάκης κ.α.
Σκηνοθεσία: Ηλίας Παρασκευάς
Σενάριο: Γιάννης Πρινέας

http://streamcloud.eu/dhbx1dk35yr6/OI_APAXHDES_TWN_A8HNWN_1950.mkv.html

 

19. Τα αρραβωνιάσματα (1950)
Σπάνια η θεματολογία της αιμομιξίας. Δύο αδέλφια ερωτεύονται χωρίς να το γνωρίζουν.
Το έργο είναι βασισμένο στο ομώνυμο θεατρικό του Δημήτρη Μπόγρη.
Ηθοποιοί: Αιμίλιος Βεάκης, Έλλη Ξανθάκη, Νίκος Τζόγιας, Μαργαρίτα Γεράρδου, Ντίνος Ηλιόπουλος, Αρτέμης Μάτσας κ.α.
Σκηνοθεσία και σενάριο: Μαρία Πλυτά.(Η πρώτη γυναίκα σκηνοθέτιδα στον ελληνικό κινηματογράφο.)

 

20.Έλα στο θείο (1950)

Κωμωδία με ατακαδόρικο τίτλο και με λέξεις εποχής (ατζέμης, τσιμπογιαννάκια, ροσολάτος, κιζιρεύεω, σπανακόγρια, γαζέτα, ντρίτα, τελατίνι) που αν αναζητηθούν κάποιες από αυτές σε μηχανές αναζήτησης στο διαδίκτυο ξεκινάει το antivirus να σκανάρει…
Ένας μεγαλομπακάλης θέλει να παντρέψει τον τεμπέλη ανιψιό του με μια γυναίκα της δικής του επιλογής για να τον νοικοκυρέψει. Διαβάζει στην εφημερίδα μια αγγελία για συνοικέσιο η οποία όμως μπερδεύεται με μία άλλη αγγελία για την πώληση μιας ραπτομηχανής. Ο μπακάλης και ο ανιψιός πηγαίνουν να γνωρίσουν την υποψήφια νύφη εκεί που πωλείται η ραπτομηχανή. Στο τέλος, χάρη στο λάθος της αγγελίας, τα πρόσωπα της ιστορίας βρίσκουν τον άνθρωπο που τους ταιριάζει.
«Ο άνθρωπος είναι σαν την κονσέρβα. Άμα είναι άδειος είναι τενεκές.»
Ηθοποιοί: Σμαρούλα Γιούλη (Ρούλα Γκιορέ), Νίκος Σταυρίδης (Αντώνης Τούκουρας), Μίμης Φωτόπουλος (Φώτης Γκιορές), Γιάννης Ιωαννίδης (Χαρίλαος Τούκουρας), Σπεράντζα Βρανά (Νανά), Λέλα Πατρικίου (θεία Ελένη), Νίκος Βασταρδής (Κώστας), Θάνος Τζενεράλης (Ζαφείρης) κ.α.
Σκηνοθεσία και σενάριο: Νίκος Τσιφόρος

http://streamcloud.eu/maxtlt855qyf/Ela_sto_8eio…_1950.mkv.html

 

Ταινίες της δεκαετίας του ’40 που δυστυχώς δε σώζονται (γυρίστηκαν το 1943) είναι «Η θύελλα πέρασε», «Μάγια η τσιγγάνα» «Δρομάκι του παραδείσου».

Εννοείται πως γυρίστηκαν κι άλλες ταινίες εκείνη τη δεκαετία, που δυστυχώς μέχρι στιγμής δεν υπάρχουν On-line (ευελπιστούμε κάποτε ν’ ανέβουν) όπως «Καπετάν Σκορπιός» (1943), «Η βίλα με τα νούφαρα» (1945), «Παπούτσι από τον τόπο σου» (1946), «Πρόσωπα λησμονημένα» (1946), «Η Κρήτη στις φλόγες» (ή «Απαγωγή στην Κρήτη») (1947), «Μεγάλη αγάπη» (1947), «Μια ζωή ξαναρχίζει» (1947), «Τα παιδιά της Αθήνας» (1947), «Μαντάμ Σουσού» (1948), «Μαρίνος Κονταράς» (1948), «Οχυρό 27» (1948), «Γερμανική περίπολος στην Κρήτη» (1949), «Γκρεμισμένα όνειρα» (1949), «Ερωτικό ταξίδι» (1949), «Θύελλα στο φάρο» (ή «Το σφάλμα μιας μητέρας») (1950) και «Λυπηθείτε το παιδί μου» (ή «Αμάρτησα για το παιδί μου») (1950).

(Σημ. Δεν ευθυνόμαστε για μελλοντικές καταργήσεις στα λινκς των βίντεος, αλλά αν επιθυμείτε να δείτε κάποια από τις άνω ταινίες στείλτε στο e-mail istories4050@espiv.net.)

Πηγές :

1. Wikipedia
2. Retro Db
3. «Μιά απόφαση-Μάχομαι μέχρι το τέλος» του Τάσου Κατσαρού
4. Ταινιοθήκη

Advertisements

Σχολιάστε

Εισάγετε τα παρακάτω στοιχεία ή επιλέξτε ένα εικονίδιο για να συνδεθείτε:

Λογότυπο WordPress.com

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό WordPress.com. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Twitter

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Twitter. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Facebook

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Facebook. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Φωτογραφία Google+

Σχολιάζετε χρησιμοποιώντας τον λογαριασμό Google+. Αποσύνδεση / Αλλαγή )

Σύνδεση με %s